استاندار اردبیل شیوع کرونا را در استان صعودی اعلام کرد و گفت: متاسفانه در موج جدید بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به کرونا خانم‌های خانه‌دار هستند.

کرونا ـ زنان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل گفت: آخرین وضعیت کوویدـ۱۹ در استان سیر صعودی را طی می‌کند و در صورت تداوم این روند، شرایط خطرناک و سختی را برای کادر درمانی و پرستاران زحمتکش به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شهرهای اردبیل، مشکین‌شهر و پارس‌آباد همچنان وضعیت ثابت دارند، افزود: وضعیت شیوع کرونا در اکثر شهرهای استان اردبیل همچنان قرمز است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش توصیه می‌شود چراکه سلامت مردم برای ما از همه چیز مهم‌تر است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه ما علاوه بر تامین امنیت و سلامت مردم باید به فکر اقتصاد و رفاه آنها نیز باشیم، توضیح داد: کارکنان دولت و مسئولان باید بیش از هر شهروند دیگری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که متاسفانه گاهی مواقع با کم‌توجهی از حساسیت موضوع کاسته می‌شود.

بهنام‌جو با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم به‌ صورت شفاف می‌تواند در امر خدمات‌دهی یاریگر کادر درمانی باشد، گفت: مردم باید از وضعیت اسفبار این ویروس منحوس مطلع شده و تذکرات لازم نیز به آنها داده شود و همچنین مقابله با شرایط عادی‌سازی باید از ادارات شروع شود.

وی افزود: روزهای تعطیل محدودیت ورود مسافران برای شهرهای گردشگری با نظارت کامل اعمال شود.

رئیس ستاد پیشگیری از کرونای استان ادامه داد: گاهی مواقع تعطیلی‌ها باعث افزایش تعداد مسافران در استان می‌شود، گرچه ما نمی‌خواهیم اصناف تعطیل شوند اما باید این صنوف هم رعایت حال بقیه مردم و هم‌استانی‌ها را بکنند.

استاندار اردبیل گفت: رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی و با ظرفیت حداکثر ۴۰ درصد فعالیت کنند و با نظارت کافی عروسی‌ها به جای اینکه در خانه‌های کوچک و یا چادرهای محلی برگزار شود می‌تواند با ظرفیت حداکثر ۳۰ درصد با تعهد صاحب تالار و رستوران انجام گیرد.

سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بهنام‌جو با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی و نصب بنرها از سوی شهرداری باید برای مردم نمود عینی پیدا کند، افزود: گاهی برخی از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری می‌کنند و رعایت موارد توصیه‌شده بهداشتی در نانوایی‌ها، مطب‌ها، تاکسی‌ها و سطح شهر ضعیف جلوه می‌کند و این مسائل باعث برپایی دورهمی‌های خانوادگی و برخی از مهمانی‌ها شده و این امر باعث شده بیش از ۵۰ درصد مبتلایان خانم‌های خانه‌دار اعلام شود.

وی استفاده از ظرفیت پایگاه‌های محلات جهت کنترل و تذکرات لسانی بهداشتی و امر و به معروف را یادآور شد و گفت: تولید ماسک و مواد ضد عفونی در استان زیاد است اما باید فرهنگ‌سازی چگونگی استفاده در شهرها و روستاها انجام شود.

بهنام‌جو با بیان اینکه کانون اصلی اپیدمی تجمعات هستند، توضیح داد: حداقل کاری که مردم می‌توانند با کادر درمان همکاری کنند این است که شستن دست و ضدعفونی، زدن ماسک، رعایت فاصله قانونی ۲ متر و تهویه کامل محل‌های بسته را فرهنگ‌سازی کنند.

استاندار اردبیل همچنین در رابطه با حضور دانش‌آموزان در مدارس گفت: آموزش و پرورش یک آمار دقیق در رابطه وضعیت مدارس و دانش‌آموزان در شهرها و روستاها احصا کند و اینکه از ۴۳ بستری مدارس تنها ۹ مورد مثبت اعلام شده است، به نسبت تعداد دانش‌آموزان آمار پایینی است اما باید کاملا حساب‌شده عمل شود.

وی افزود: حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در هفته ۲ روز به مدت ۲ ساعت با رضایت خانواده‌ها ضرورت دارد و احساس نیاز رفع اشکال در سایر مقاطع هم با مدیریت روسای مدارس انجام می‌شود.
 

کد خبر 560018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha